Ομιλία Μακάριου στον ΟΗΕ 19/7/74 Ανάλυση Συνθήκης Εγγύησης, είχε μονομερές δικαίωμα στρατιωτικής επέμβασης η Τουρκία;

Φωτογραφία του χρήστη Άρθρα Κείμενα Εκπομπές Μιχάλη Παρασκευά.

 

Ο Μακάριος απευθυνθηκε στον ΟΗΕ την 19ην ιουλιου 1974 οταν για μια ακομη φορα έπεσε στην καλοστημενη παγιδα που του εστησαν διαβαζοντας ενα κειμενο καταφανως προβοκατορικο που σιγουρα ετοιμασαν αλλοι

Το κειμενο ηταν τοσο εξοχως στοχοπροσηλωμενο για να δωσει νομικα οπλα και επιχειρηματα πατηματα στην τουρκια που ηδη αρχισε την εισβολη που το μονο που σωζει κατα τη γνωμη μου το Μακαριο οτι δεν το εκανε επι σκοπου ηταν η προφανεστατη πολιτικη του ευηθεια και ισως να ακουγονται προκλητικα αυτα αλλα δυστυχως αυτη την εντυπωση διαμορφωνω οσο μπαινω πιο βαθια στα του κυπριακου

Τα λόγια του Μακάριου στην ομιλία του ήταν αυτά:
«Καλώ τα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας να καταβάλουν κάθε δυνατήπροσπάθεια, ώστε να τεθεί ένα τέλος στην αφύσικη αυτή κατάσταση που δημιουργήθηκε με το πραξικόπημα των Αθηνών. Καλώ το Συμβούλιο Ασφαλείας να κάνει χρήση όλων των τρόπων και μέσων που διαθέτει, ώστε να αποκατασταθούν χωρίς καθυστέρηση η συνταγματική τάξη και τα
δημοκρατικά δικαιώματα του λαού της Κύπρου.

Όπως ανέφερα ήδη, τα γεγονότα της Κύπρου δεν αποτελούν εσωτερική υπόθεση των Ελληνοκυπρίων. Αφορούν και επηρεάζουν και τους τουρκοκυπρίους. Το πραξικόπημα της ελληνικής χούντας αποτελεί εισβολή, και οι συνέπειές του πλήττουν ολόκληρο τον κυπριακό λαό, Έλληνες και
Τούρκους.

Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν εγκαταστήσει μία ειρηνευτική δύναμη στην Κύπρο.Η παρουσία της δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική υπό συνθήκες πραξικοπήματος. Το Συμβούλιο Ασφαλείας πρέπει να καλέσει το ελληνικό στρατιωτικό καθεστώς να αποσύρει τους Έλληνες αξιωματικούς που υπηρετούν στην κυπριακή εθνοφρουρά, και να θέσει τέλος στην εισβολή τους
στην Κύπρο. »

Στην Συνθήκη Εγγυήσεως στο άρθρο 4 καταγράφονται τα εξής:

«Άρθρο ΙV
Εν περιπτώσει παραβιάσεως των διατάξεων της παρούσης συνθήκης, η Ελλάς, η Τουρκία και το Ηνωμένον Βασίλειον αναλαμβάνουσι την υποχρέωσιν όπως διαβουλεύονται μετ΄αλλήλων όσον αφορά τας παραστάσεις ή τα μέτρα, τα αναγκαία δια την διασφάλισιν της τηρήσεως των εν λόγω διατάξεων.

Εφ΄όσον κοινή ή συντονισμένη ενέργεια δεν ήθελεν αποδειχθεί δυνατή, έκαστη των τριών εγγυητριών δυνάμεων επιφυλάσσει εαυτή το δικαίωμα όπως ενεργήση, με μόνον σκοπόν την επαναφοράν της δια της παρούσης συνθήκης δημιουργηθείσης κατάστασης»

Όπως αναφέρω στο βιντεο υπάρχει η γνωμοδότηση του νομικού τμήματος του ΟΗΕ (12/5/1959) που στο συμπέρασμα της καταλήγει:

«ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Επί τη βάσει των ανωτέρω υποβάλλεται η γνώμη (it is submitted), ότι η Συνθήκη Εγγυήσεως θα αποτελεί μιαν ισχυράν διεθνή πράξιν, όταν θα τεθή εν πλήρη ισχύι.

Εν τούτοις, εν τη παρούση καταστάσει αναπτύξεως του διεθνούς δικαίου, το άρθρον 3 (σ.σ. 4 του ελληνικού κειμένου) της Συνθήκης δεν δύναται λογικώς να ερμηνευθεί ως παρέχον εις τους εγγυητάς απόλυτον δικαίωμα επεμβάσεως δια της χρήσεως ενόπλου δυνάμεως, εις περίπτωσιν παραβιάσεως των διατάξεων της Συνθήκης.

Τοιαύτη χρήσις βίας δικαιολογείται μόνον εις περίπτωσιν αυτοάμυνης ή υπό την εξουσίαν των Ην. Εθνών ή επί τη προσκλήσει του Κυπριακού Κράτους. »

Πολύ σημαντική επίσης και η γνωμοδότηση του Frank Soskice (της 1/11/1963 μετά από επιστολή πρόσκληση του Γλαύκου Κληρίδη) πρώην Γενικού Εισαγγελέα του Ηνωμένου Βασιλείου ο οποίος συμμετείχε στις δίκες της Νυρεμβέργης κατά των ναζί.

«Εν όψει των παραπάνω σκέψεων θα παραθέσω με συνοπτική μορφή ερωτήσεων αυτά που αντιλαμβάνομαι ότι ερωτήθηκα και τις απαντήσεις που νομίζω ότι πρέπει να δοθούν:

1. Δίνει η Συνθήκη Εγγύησης το δικαίωμα επέμβασης στην περίπτωση αναθεώρησης των άρθρων 123 και 173 του Συντάγματος; (σσ αναφέρεται στα 13 σημεία του Μακάριου)
Ναι, αν οι αναθεωρήσεις γίνουν χωρίς γενική συμφωνία αλλά μόνον αν οι αναθεωρήσεις στην ουσία διαταράσσουν την προστασία που παρέχεται στην τουρκική μειονότητα. Η μη επακριβής συμμόρφωση στα άρθρα αυτά δε δίνει τέτοιο δικαίωμα.

2. Η Συνθήκη Εγγύησης μόνη της ή μαζί με τις άλλες Συνθήκες συνιστά ή αποτελεί μέρος μιας τοπικής διευθετήσεως όπως αυτή που προβλέπεται στο άρθρο 52 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών; Ναι

3. Οι λέξεις «να αναλάβουν δράση» που περιέχονται στο άρθρο IV της Συνθήκης Εγγυήσεων στις περιστάσεις που έχουν προκύψει νομιμοποιούν την Τουρκία να αναλάβει μονομερή στρατιωτική δράση χωρίς την έγκριση του Συμβουλίου Ασφαλείας; Όχι, και το Συμβούλιο Ασφαλείας δεν μπορεί να εγκρίνει τέτοια επέμβαση εκτός εάν η Τουρκία μπορέσει να αποδείξει ότι έκανε γνήσιες προσπάθειες να εξασφαλίσει συντονισμένη δράση με τις άλλες εγγυητριες δυνάμεις της Συνθήκης.

4. Οι δυσκολίες που εγείρονται σε σχέση με την εφαρμογή των προνοιών του Συντάγματος οι οποιές προσφέρουν προστασία στην τουρκική μειονότητα και ιδιαίτερα τα άρθρα 123 και 173 νομιμοποιουν την Τουρκία σύμφωνα με την αρχή «rebus sic standibus» να αποσυρθεί μονομερώς από τη Συνθήκη και να απαρνηθεί τις υποχρεώσεις που αυτή επιβάλλει; Όχι»

=====

Η ομιλία του Μακάριου ήταν ένα καλοστημένο κόλπο που του έστησαν οι άγγλοι ουσιαστικά οι οποίοι του την έγραψαν και ο οποίος έπεσε στην παγίδα

Σημεία κλειδιά για να γίνει αντιληπτό το τι έγινε:

Όταν δεν μπορεί να γίνει συντονισμός των εγγυητρίων δυνάμεων τότε μπορεί μια εξ αυτών να δράσει μονομερώς

Ο Μακάριος κατηγορεί ευθέως την μιά εγγυτρια δύναμη την Ελλάδα ότι είναι αυτή που παραβίασε την συνταγματική τάξη άρα εξυπακούεται ότι προφανώς δεν μπορεί να υπάρξει συντονισμός μεταξύ τους

Ο Μακάριος ευχαρίστησε την Αγγλία για την συνδρομή της στην επίλυση της «κρίσης» άρα έκανε το δικό της κομμάτι

Ο Μακάριος ρητά λέει δεν είναι ενδοελληνικό ζήτημα και δεν κινδύνεουν μόνο ελληνοκύπριοι αλλά ότι κινδυνεύουν οι τουρκοκύπριοι

Αυτό σημαίνει ότι η Τουρκία σύμφωνα με τα άρθρα 123 και 173 Συντάγματος που προσφέρουν προστασία στυος τουρκοκύπριους σύμφωνα με την γνωμοδοτηση του Φρανκ Σοσκισε πιο πάνω όχι απλά έχει το δικαίωμα να τους παρέχει προστασία αλλά δεν μπορεί καν να υποχωρήσει από αυτά της τα δικαιώματα

Στρατιωτική επέμβση μπορεί να γίνει μόνο με την έγκριση του Συμβουλίου Ασφαλίας και αφού αποδείξει ότι έκανε γνήσιες προσπάθειες να εξασφαλίσει συντονισμένη δράση με τις άλλες εγγυητριες δυνάμεις,

Ο Μακάριος ζητά την συνδρομή του Συμβουλίου Ασφαλείας για να αντιμετωπιστεί μια στερατιωτική εισβολή που δολοφνεί χιλιάδες ελληνοκύπριους αλλά και τουρκοκύπριους, συντονισμός μεταξύ ελλάδας και τουρκίας δεν μπορεί να γίνει εκ των πραγμάτων, έχει την υποχρέωση να προστατεύσει τα δικαιώματα των τουρκοκυπρίων που παραβιάζονταιι σύμφωνα με τον μακάριο, το στρατιωτικό τμήμα του ΟΗΕ η ουνφικυπ είναι ανήμπορο να παρέμβει και δεν μπορεί να κάνει τίποτα, άρα ουσιαστικά εμμέσως πλην σαφώς η στρατιωτική βία μόνο με αντίστοιχη βία μπορεί να αντιμετωπιστεί και εφόσον ο ΟΗΕ το ένοπλο τμήμα του ει΄ναι ανήμπορο τότε τι ακριβώς μένει;

Σε καμιά απολύτως περίπτωση δεν εισηγούμαι ότι η τουρκία έχει δικαίωμα στρατιωτικής εισβολής, αυτό που λέω είναι ότι η ομιλία του Μακάριου όπως διατυπώθηκε ήταν επακριβώς για να δώσει τα κατάλληλα νομικά επιχειρήματα προς αυτή την κατεύθυνση και ουσιαστικά να δώση νομικό πάτημα για την εισβολή της τουρκίας την οποία κάλεσε ο Μακάριος εμμέσως πλην σαφώς

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under "θεσμοί"

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s