Ποινικοποιούν την αποδοχή υπηρεσιών θυμάτων εμπορίας – Του Μάριου Δημητρίου

 

Συνεχίζεται στη Βουλή η συζήτηση και ακολουθεί Δημόσια Διαβούλευση

ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

417734_107802169350440_85481052_n

Επανήλθαν τη Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2018 οι βουλευτές της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Βουλής, στη συζήτηση που άρχισαν τον Μάρτιο 2018, για την πρόταση νόμου της βουλευτίνας του ΔΗΚΟ Χριστιάνας Ερωτοκρίτου, εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας του κόμματος, που τροποποιεί το Άρθρο 17 του Νόμου του 2014, περί της Πρόληψης και της Καταπολέμησης της Εμπορίας και Εκμετάλλευσης Προσώπων και της Προστασίας των Θυμάτων και μετατρέπει ουσιαστικά σε αδίκημα αυστηρής ευθύνης, τη ζήτηση, είσπραξη και χρήση υπηρεσιών, από θύματα εμπορίας προσώπων – δηλαδή κάποιος θα είναι ένοχος αδικήματος, χωρίς απαραίτητα να έχει γνώση γεγονότων από τα οποία, εύλογα να συμπεραίνει ή να μπορεί να υποθέσει, ότι εγείρονται θέματα εκμετάλλευσης ή εμπορίας. Τον επόμενο μήνα, όπως έγινε γνωστό, το τροποποιημένο νομοσχέδιο θα γίνει αντικείμενο Δημόσιας Διαβούλευσης. Στη διάρκεια της συνεδρίας για το θέμα αυτό, συζητήθηκαν επίσης άλλα δύο σχετικά ζητήματα, που αφορούν αντίστοιχα, τη λειτουργία της Πολυθεματικής Συντονιστικής Ομάδας Κατά της Εμπορίας Προσώπων, με συντονιστή το Υπουργείο Εσωτερικών και την Έκθεση του 2018, του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ για την εμπορία προσώπων στον κόσμο, που αναβαθμίζει την Κύπρο στην τιμητική Κατηγορία 1 (Tier 1), από την Κατηγορία 2, όπου βρισκόταν το 2017. Τρεις λειτουργοί από τον ΟΑΣΕ (Οργανισμό για την Ασφάλεια και Συνεργασία στην Ευρώπη), ειδικευμένοι σε θέματα εμπορίας προσώπων, που βρίσκονταν σε επίσκεψη εργασίας στην Κύπρο,  παρακολούθησαν τις εργασίες της Επιτροπής και συγχάρηκαν την Κύπρο για την αναβάθμισή της και για τις προσπάθειες που καταβάλλει για καταπολέμηση του σωματεμπορίου. Επικεφαλής  της τριμελούς αντιπροσωπείας, ήταν ο  Valiant Richey (ΗΠΑ) και μέλη η Tarana Baghirova (Αζερμπαϊτζάν) και ο  Claudio Formizano (Ιταλία), που ενημέρωσαν τους βουλευτές της Κυπριακής Αντιπροσωπείας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του ΟΑΣΕ, ότι το διαδίκτυο και ειδικότερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποτελούν τη νέα πηγή προσέλκυσης, κυρίως νεαρών κοριτσιών, για σεξουαλική ή άλλη εκμετάλλευση. Η Επικεφαλής της Κυπριακής Αντιπροσωπείας στον ΟΑΣΕ, Ειρήνη Χαραλαμπίδου, δήλωσε ότι σύμφωνα με την πληροφόρηση από την ομάδα του ΟΑΣΕ, «νεαρά κορίτσια ή αγόρια, με το κάλυμμα του εφηβικού έρωτα, οδηγούν άλλους εφήβους στα πλοκάμια της πορνείας, προσεγγίζοντάς τα μέσω διαδικτύου» και ζήτησε άμεση αναβάθμιση του Γραφείου Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Αστυνομίας.

1

Στη Βουλή τη Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2018.                                                                                  Αριστερά  η Tarana Baghirova (Αζερμπαϊτζάν), μέλος της αντιπροσωπείας του ΟΑΣΕ και από το Υπουργείο Εξωτερικών η Ελευθερία Αριστοτέλους  και ο Γιώργος Ιωαννίδης.

 

 

Σπάζοντας την αλυσίδα της εμπορίας

Σύμφωνα με την πρόταση της Χριστιάνας Ερωτοκρίτου, που αντιμετωπίζεται θετικά από όλα τα συμμετέχοντα στην Επιτροπή, κόμματα, «όποιος ζητήσει, ή εισπράξει, ή χρησιμοποιήσει εργασία, ή οποιεσδήποτε υπηρεσίες θύματος, οι οποίες αποτελούν αντικείμενο αδικήματος σεξουαλικής εκμετάλλευσης, είναι ένοχος αδικήματος και σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης μέχρι δέκα χρόνια, ή σε χρηματική ποινή μέχρι 50 χιλιάδες ευρώ, ή και στις δύο αυτές ποινές». Η τροποποίηση της Χ. Ερωτοκρίτου, αναφέρει ότι «σε περίπτωση που το θύμα είναι παιδί, ο καταδικασθείς υπόκειται σε δια βίου φυλάκιση, ή σε χρηματική ποινή μέχρι 100 χιλιάδων ευρώ ή και στις δύο αυτές ποινές». Επίσης τροποποιείται το άρθρο 2 του βασικού Νόμου, ώστε ο όρος «ζήτηση», να περιλαμβάνει α) τον πελάτη ο οποίος αναζητά και αγοράζει υπηρεσίες από τα θύματα της εμπορίας, β) τον διακινητή των θυμάτων ο οποίος στρατολογεί, εκπορνεύει, ή εκμεταλλεύεται με άλλο τρόπο τα θύματα, γ) τον εργοδότη ο οποίος μισθώνει τις υπηρεσίες που αναγκάζονται να παρέχουν τα θύματα, δ) τον ιδιοκτήτη κέντρου ή άλλου χώρου διασκέδασης και αναψυχής όπου εκτίθενται τα θύματα σε εκμετάλλευση και ε) άλλο πρόσωπο το οποίο εμπλέκεται με οποιοδήποτε τρόπο στην αλυσίδα εμπορίας, λαμβάνοντας χρηματικά οφέλη και κέρδη». Η βουλευτίνα του ΔΗΚΟ εξήγησε για άλλη μια φορά την πρότασή της, που έχει σκοπό, όπως είπε, «να υπάρχει μια ειδική αντιμετώπιση των θυμάτων σεξουαλικής εκμετάλλευσης. Όπως είναι σήμερα διατυπωμένος ο νόμος και ειδικότερα το Άρθρο 17 – πρόσθεσε – καθίσταται πολύ δύσκολο, σχεδόν αδύνατο, να αποδειχθεί σε ένα Δικαστήριο ότι κάποιος, εύλογα ήταν δυνατό να θεωρήσει ότι δεν ήταν αντικείμενο εμπορίας, το θύμα. Ιδιαίτερα για τα αδικήματα σεξουαλικής εκμετάλλευσης, με την πρόταση μας ποινικοποιείται η αποδοχή υπηρεσιών από θύμα σεξουαλικής εκμετάλλευσης, χωρίς να μπορεί κάποιος να επικαλεσθεί την υπεράσπιση, ότι δεν μπορούσε να υποθέσει ότι αυτό το άτομο ήταν θύμα σεξουαλικής εκμετάλλευσης. Κατά δεύτερο λόγο, η πρότασή μας αυξάνει τις ποινές και κατά τρίτο λόγο εισηγείται ποινή δια βίου, όταν το θύμα είναι ανήλικο άτομο. Κατά τέταρτο λόγο, προσθέτουμε και μια τροποποίηση στο Άρθρο 11, που αναφέρει ότι «όποιος εμπορεύεται παιδί με σκοπό τη σεξουαλική εκμετάλλευση ή εκπόρνευσή του, είναι ένοχος κακουργήματος που σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε φυλάκιση δια βίου».

2

Η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας Χρίστια Κυθραιώτου, με τον αστυνομικό του Γραφείου της Αστυνομίας για την Καταπολέμηση της Εμπορίας Προσώπων, Μάρκο Νικολεττή.

Διαφωνούν Νομική Υπηρεσία και Δικηγόροι

Όπως και στη συζήτηση του Μαρτίου 2018, η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας Χρίστια Κυθραιώτου και ο εκπρόσωπος του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου Σταύρος Μαυρομμάτης, εξέφρασαν τη διαφωνία τους για τη μετατροπή σε αδίκημα αυστηρής ευθύνης, της ζήτησης, είσπραξης και χρήσης υπηρεσιών, από θύματα εμπορίας προσώπων. Η κυρία Κυθραιώτου επανέλαβε τη θέση της Νομικής Υπηρεσίας, που είναι και θέση του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου, ότι «δεν μπορεί το αδίκημα αυτό, να είναι αδίκημα αυστηρής ποινικής ευθύνης», υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορεί να αποκλείεται το ενδεχόμενο, ο κατηγορούμενος να μη γνώριζε ότι ήταν θύμα εμπορίας. «Αυτό το αναφέρω – είπε – γιατί υπάρχει πιθανότητα παραβίασης της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπου αναφέρεται ότι κανένας δεν είναι ένοχος, μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου. Υπάρχει – συνέχισε – νομολογία από το ΕΔΑΔ, ότι κάποια αδικήματα αυστηρής ευθύνης, μπορεί να παραβιάζουν το συγκεκριμένο Άρθρο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης. Στην Αγγλία, όπως και στην Κύπρο, τα αδικήματα αυστηρής ευθύνης επισύρουν μικρές ποινές φυλάκισης, αλλά εδώ μιλούμε για ένα σοβαρό αδίκημα που δεν εμπίπτει στις κατηγορίες που θα μπορούσε να αποκλεισθεί το νοητικό στοιχείο για την απόδειξη του συγκεκριμένου αδικήματος».

Σταύρος Μαυρομμάτης, Παγκύπριος Δικηγορικός Σύλλογος

-«Συμφωνώ απόλυτα με τη συνάδελφο, αυτοί είναι κατά βάση οι προβληματισμοί και οι εισηγήσεις του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου. Τόσο σημαντικό και τόσο σοβαρό αδίκημα, θεωρούμε δεδομένο ότι δεν μπορεί να είναι αυστηρής ευθύνης».

7

Ο Σταύρος Μαυρομμάτης, εκπρόσωπος του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου.

Να περιληφθεί η εργασιακή εκμετάλλευση

Μάκης Πολυδώρου Αναπληρωτής  Διευθυντής Τμήματος Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης

-«Συμφωνούμε με την πρόταση ότι «εύλογα δύναται να υποθέσει κάποιος», όμως αποκλείει την εκμετάλλευση ανθρώπων, όπως υπηκόους τρίτων χωρών που διαμένουν νόμιμα στην Κύπρο, από εργοδότες τους».

Ράνια Χαραλαμπίδου, λειτουργός Υπουργείου Εσωτερικών, Υπεύθυνη της Πολυθεματικής Συντονιστικής Ομάδας κατά της Εμπορίας Προσώπων

-«Με την τροποποίηση, αφήνουμε έξω τα υπόλοιπα αδικήματα εμπορίας και τα περιορίζουμε στη σεξουαλική εκμετάλλευση. Η Ευρωπαϊκή Οδηγία, αναφέρει ότι τα κράτη θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο επιβολής κυρώσεων σε εκείνους που χρησιμοποιούν οποιαδήποτε υπηρεσία παρέχεται από θύμα, γνωρίζοντας ότι το πρόσωπο αυτό, είναι θύμα. Αυτή η ευρύτερη ποινικοποίηση, θα μπορούσε να καλύψει πράξεις από εργοδότες νομίμως διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών και υπηκόων της ΕΕ, καθώς και από αγοραστές σεξουαλικών υπηρεσιών, από οποιοδήποτε θύμα. Ουσιαστικά η Οδηγία θέλει να ποινικοποιήσει τους εργοδότες είτε παράνομα διαμενόντων, είτε νόμιμα διαμενόντων, ως χρήστες υπηρεσιών».

 

3

Η λειτουργός του Υπουργείου Εσωτερικών Ράνια Χαραλαμπίδου και ο Ευτύχιος Χατζηχριστοδούλου, από τις Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας.

Δώρος Πολυκάρπου, Εκτελεστικός Διευθυντής Κίνησης για Ισότητα, Στήριξη, Αντιρατσισμό (ΚΙΣΑ»

-«Υιοθετούμε την πρόταση Νόμου, νοουμένου ότι τα θέματα που τέθηκαν από τον Παγκύπριο Δικηγορικό Σύλλογο και το Υπουργείο Εσωτερικών θα υιοθετηθούν, διαφορετικά θεωρούμε ότι θα είναι παραβίαση της Οδηγίας και θα δημιουργήσουμε μια διάκριση, σε σχέση με την προστασία των θυμάτων. Επίσης θεωρούμε ότι στη χώρα μας, συνεχίζει να είναι νόμιμη η πορνεία και ότι συγκεκαλυμμένες θέσεις σε νομοθεσία που παραπέμπουν σε ποινικοποίηση ή στοχοποίηση των γυναικών που εργάζονται στον τομέα της πορνείας, δεν μας βρίσκουν σύμφωνους».

6

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής της ΚΙΣΑ Δώρος Πολυκάρπου και η εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας Χριστίνα Ιωάννου.

-« Η θέση μας, είναι κάθετα αντίθετη με την ανάθεση της εξωτερικής αξιολόγησης του Σχεδίου Δράσης Κατά της Εμπορίας Προσώπων, στην Επίτροπο Διοίκησης, για δύο σοβαρούς λόγους – πρώτον η Επίτροπος εξετάζει παράπονα κατά του κράτους και υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων, να είναι ταυτόχρονα ο αξιολογητής του προγράμματος που θα εξετάζει παράπονα. Και δεύτερον – και το λέω με θλίψη – ο θεσμός της Επιτρόπου Διοικήσεως, είναι στον αναπνευστήρα. Αμφισβητούμε και τις ικανότητες και την πολιτική βούληση του Γραφείου της Επιτρόπου Διοικήσεως να κάνει ανεξάρτητη αξιολόγηση οποιασδήποτε κρατικής υπηρεσίας.

Χριστιάνα Ερωτοκρίτου

-«Ο σκοπός της πρότασης Νόμου, είναι να δημιουργήσει ή να έχει μια άλλη νομική προσέγγιση η σεξουαλική εκμετάλλευση, ώστε να κάνει πιο αυστηρό το πλαίσιο και τη νομοθετική ρύθμιση για θύματα σεξουαλικής εκμετάλλευσης και εμπορίας».

 

Πολυθεματική, Σχέδιο Δράσης και η Επίτροπος

Σε σχέση με τη λειτουργία της Πολυθεματικής Συντονιστικής Ομάδας Κατά της Εμπορίας Προσώπων, υπενθυμίστηκε στη διάρκεια της συζήτησης, ότι τον Ιούνιο 2016 αποχώρησαν από την Πολυθεματική, οι 3 από τις 4 μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ), που συμμετέχουν (σ. σ. oι οργανώσεις Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου (MIGS), η Oργάνωση Προστασίας Θυμάτων Σεξουαλικής Βίας και Εκμετάλλευσης ΣΤΙΓΜΑ και το Cyprus Stop Trafficking) και έμεινε μόνο η ΚΙΣΑ.

Ράνια Χαραλαμπίδου

-«Στις 7 Σεπτεμβρίου 2018, έληξε η προθεσμία για την υποβολή ενδιαφέροντος για νέα συμμετοχή μη κυβερνητικών οργανώσεων στην Πολυθεματική, για τα επόμενα δύο χρόνια. Λάβαμε 4 αιτήσεις. Θα τις αξιολογήσουμε σύντομα, για να ανανεώσουμε τα μέλη της Πολυθεματικής. Θεωρώ ότι η συνεργασία μας με ΜΚΟ έχει βελτιωθεί πολύ και είμαστε σε συνεχή επαφή, για διάφορες δράσεις. Το Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου, που είχε αποχωρήσει, έχει αποστείλει νέα αίτηση συμμετοχής στην Ομάδα».

Τζόζη Χριστοδούλου, Συντονίστρια πολιτικής του Μεσογειακού Ινστιτούτου Μελετών Κοινωνικού Φύλου (MIGS)

-«Όντως μετά την αποχώρησή μας από την Πολυθεματική Συντονιστική Ομάδα, η συνεργασία μεταξύ μας βελτιώθηκε και έχουμε αιτηθεί να συμμετάσχουμε ξανά. Είναι απαραίτητη η εξωτερική αξιολόγηση των Εθνικών Σχεδίων Δράσης Κατά της Εμπορίας Προσώπων, καθώς δεν έχουμε μετρήσιμους δείκτες αξιολόγησης και χρειαζόμαστε μια ολοκληρωμένη ανθρωποκεντρική στρατηγική, που να βασίζεται πάνω της, το Σχέδιο Δράσης. Αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε όραμα γι’ αυτό».

Στέλλα Κυριακίδου, Πρόεδρος κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

-«Θεωρούμε ότι η Επίτροπος Διοικήσεως και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, είναι ο κατάλληλος φορέας για να αναλάβει το ρόλο εξωτερικού αξιολογητή για νέο Σχέδιο Δράσης Κατά της Εμπορίας Προσώπων και είμαστε σε διαβούλευση με την Επίτροπο, για ν’ αναλάβει το ρόλο αυτό».

Δώρος Πολυκάρπου

-« Η θέση μας, είναι κάθετα αντίθετη με την ανάθεση της εξωτερικής αξιολόγησης του Σχεδίου Δράσης  Κατά της Εμπορίας Προσώπων, στην Επίτροπο Διοίκησης. Για την Πολυθεματική, έχω να πω ότι η ΚΙΣΑ είναι η μόνη οργάνωση που παρέμεινε στην Ομάδα, γιατί θεωρήσαμε ότι έπρεπε να μείνουμε μέσα και να αξιοποιήσουμε προς όφελος των στόχων των ΜΚΟ, με παρεμβάσεις στο θέμα αυτό. Ήταν άκρως αποκαρδιωτική αυτή η εμπειρία, αφού για δύο χρόνια δεν έγινε καμιά ουσιαστική συζήτηση στην Πολυθεματική. Δεύτερον, λήφθηκαν πολιτικές αποφάσεις κι εμείς δεν ξέραμε τίποτα. Δεν συζητήθηκε στην Πολυθεματική, η νομοθεσία. Η άποψή μας είναι ότι η Πολυθεματική, δεν λειτούργησε ουσιαστικά, πολιτικά και εμείς δεν υποβάλαμε αίτηση, για να συμμετάσχουμε, για τα επόμενα δύο χρόνια…οπότε, καλή τύχη στις ΜΚΟ που υπέβαλαν αίτηση και ελπίζουμε η δική τους εμπειρία, να είναι διαφορετική».

Σκεύη Κουκουμά, βουλευτίνα ΑΚΕΛ

-«Έχουμε διαπιστώσει μεγάλα κενά και προβλήματα, που οδήγησαν τις μη κυβερνητικές οργανώσεις στα όρια τους και παραιτούνται πλέον από τις προσπάθειες που κατέβαλλαν, για να καλύψουν κενά του κράτους – και αναφέρομαι ιδιαίτερα, στο Cyprus Stop Trafficking».

Η αναβάθμιση στην Αμερικανική Έκθεση

Σκεύη Κουκουμά, βουλευτίνα ΑΚΕΛ

-«Αναφορικά με την Έκθεση των Αμερικανών, εμείς δεν αναγνωρίζουμε σε κανένα, και ιδιαίτερα στους Αμερικανούς, να κάνουν Εκθέσεις και να αξιολογούν την ανθρωπότητα, σε σχέση με θέματα εμπορίας και άλλα».

Υπαστυνόμος Ρίτα Σούπερμαν, Επικεφαλής του Γραφείου της Αστυνομίας για την Καταπολέμηση της Εμπορίας Προσώπων

-«Σε σχέση με την αναβάθμισή μας στην Κατηγορία 1 (Tier 1) στην Έκθεση του Αμερικανικού Υπουργείου Εξωτερικών για το 2018, υπογραμμίζω ότι την πρώτη φορά που είχαμε αναβάθμιση στην Κατηγορία 1, ήταν το 2016, ενώ το 2017 υποβαθμιστήκαμε ξανά στην Κατηγορία 2 ( Tier 2). Αν δείτε τη στατιστική γραμμή της πορείας της χώρας μας, δεν είναι ομοιογενής και τονίζω ότι επιτέλους, πρέπει να κρατήσουμε τη θέση αυτή, στην Κατηγορία 1 και να μην οδηγηθούμε πάλι, στην υποβάθμιση (αν π. χ.  δεν έχουμε φέτος, καταδίκες σωματεμπόρων) . Η Αστυνομία υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με όλους σχεδόν τους μη κυβερνητικούς οργανισμούς για τα ανθρώπινα δικαιώματα που περιλαμβάνουν και την εμπορία προσώπων. Η νομοθεσία, πρέπει επειγόντως να τροποποιηθεί, γιατί σε πολλές πρόνοιες είναι ασύμβατη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, οπότε δημιουργούνται προβλήματα στην εφαρμογή αυτών των προνοιών».

 

4

Αριστερά η Υπαστυνόμος Ρίτα Σούπερμαν και η Τζόζη Χριστοδούλου, Συντονίστρια πολιτικής του Μεσογειακού Ινστιτούτου Μελετών Κοινωνικού Φύλου (MIGS).

Δώρος Πολυκάρπου

-«Η ουσία της Έκθεσης του Αμερικανικού Υπουργείου Εξωτερικών, είναι ότι αξιολογεί την πρόοδο, στο συγκεκριμένο χρόνο. Το ότι έχουμε αναβαθμιστεί ως Κύπρος, σημαίνει ότι οι Αμερικανοί διαπίστωσαν πρόοδο, στην προσπάθειά μας. Όμως η ΚΙΣΑ έχει διαφορετική άποψη για την αξιολόγηση – θεωρεί ότι έχουν γίνει θετικά βήματα, όμως όσον αφορά την ανταπόκρισή μας για προστασία των θυμάτων και αντιμετώπιση της εμπορίας προσώπων στη χώρα μας, δεν προχωρήσαμε, για να είμαστε πιο αποτελεσματικοί. Να μην εφησυχάζουμε λοιπόν, επειδή πήγαμε μια βαθμίδα πάνω».

Γιώργος Ιωαννίδης εκπρόσωπος Υπουργείου Εξωτερικών

-«Η αναβάθμιση αυτή, αντανακλά στις προσπάθειες που έχει καταβάλει η Κυπριακή Δημοκρατία στην καταπολέμηση της εμπορίας προσώπων. Πλέον η χώρα μας, θεωρείται ότι λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να προλαμβάνει και να προστατεύει τα θύματα εμπορίας προσώπων και να καταπολεμά το έγκλημα αυτό. Προσπάθεια είναι να βελτιωθεί αυτό το επίπεδο, ακόμα περισσότερο».

 

Ψυχική στήριξη και θύματα στο σχολείο

Φωτούλα Λεοντίου, εκπρόσωπος Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας

-«Οι Υπηρεσίες μας δέχονται παραπομπές για στήριξη, είτε από μόνα τους τα άτομα (σ. σ. θύματα εμπορίας) αναζητούν στήριξη – και πάντα  ανταποκρινόμαστε».

Χριστίνα Ιωάννου, εκπρόσωπος Υπουργείου Παιδείας

-«Υπάρχουν περιπτώσεις ανηλίκων θυμάτων εκμετάλλευσης, που είτε φοιτούν, είτε πρόκειται να φοιτήσουν σε σχολεία. Στο Υπουργείο μας υπάρχουν δύο εξειδικευμένες Υπηρεσίες – η Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και η Υπηρεσία Συμβουλευτικής Αγωγής και Επαγγελματικής Καθοδήγησης – που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην προσαρμογή των ανήλικων θυμάτων πίσω στο σχολείο, χωρίς να στιγματιστούν στον χώρο του σχολείου και να τύχουν στήριξης από το σχολείο. Η έγνοια μας είναι να υπάρχει εμπλοκή του Υπουργείου και στο επίπεδο ενημέρωσης. Το δεύτερο θέμα, αφορά την πρόληψη για θέματα ισότητας και προς την κατεύθυνση αυτή, υπάρχει ενδο-τμηματική επιτροπή στο Υπουργείο, για εκπαίδευση εκπαιδευτικών για θέματα ισότητας».

5

Αριστερά η εκπρόσωπος των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας Φωτούλα Λεοντίου και η λειτουργός του Γραφείου της Επιτρόπου Διοικήσεως Θέκλα Δημητριάδου.

Η συνεργασία με τις Υπηρεσίες Ευημερίας

Ευτύχιος Χατζηχριστοδούλου, εκπρόσωπος Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας

-«Στο κρατικό καταφύγιο φιλοξενίας θυμάτων εμπορίας, φιλοξενούμε τώρα, 10 αναγνωρισμένα θύματα εμπορίας, ενώ από την αρχή του 2018 φιλοξενήσαμε συνολικά 37 θύματα. Είναι σημαντική η συνεργασία μας με τις Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας, για τη στήριξη των θυμάτων και την εκπαίδευση των μελών του προσωπικού. Τον Απρίλη 2018 υπογράψαμε Πρωτόκολλο Συνεργασίας με τη μη κυβερνητική οργάνωση Cyprus Stop Trafficking και προσφέραμε οικονομική ενίσχυση για το Open House, την ενδιάμεση δομή στήριξης και προστασίας θυμάτων εμπορίας, μέχρι την αποκατάστασή τους στην κοινότητα. Υπάρχει μια συνεχής προσπάθεια βελτίωσης του επιπέδου συνεργασίας και θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο».

Αρνούμαι να πεθάνω από «ευημερία-σην»…

Σε ανοικτή επιστολή της τη μέρα της συζήτησης στην Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (10.9.2018), η Επίτιμη Πρόεδρος  του Cyprus Stop Trafficking, Ανδρούλλα Χριστοφίδου Henriques, αναφέρει μεταξύ άλλων, ότι «η συνεργασία της με την Υπουργό Εργασίας, κυρία Ζέτα Αιμιλιανίδου συνεχίζει να είναι au beau fixe, αλλά η συνεργασία της με τις Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας, είναι τρικυμιώδης και δεν ξέρει αν θα υπάρξουν ναυαγοσώστες»…Αφού κάνει αναφορά στο Μνημόνιο Συνεργασίας του Cyprus Stop Trafficking, με το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων που υπογράφηκε στις 19 Απριλίου 2018, προσθέτει τα ακόλουθα: «Ελπίζαμε ότι έτσι οι σχέσεις μας με το Γραφείο Ευημερίας, θα εξομαλύνονταν και θα γίνονταν πιο αποδοτικές. Τους πρώτους μήνες, συνεργαστήκαμε μ’ ένα υψηλόβαθμο λειτουργό και μου εξήγησε ότι αυτός, είχε μια Υπηρεσία να διευθύνει, με δεδομένες δομές και κανονισμούς. Κι εγώ του είπα ότι πίστευα, ότι μια οποιαδήποτε υπηρεσία για να λειτουργήσει, χρειάζεται ευελιξία, λογικούς κανονισμούς και «the right man, at the right place». Φυσικά συμφώνησε. Και έκανε ότι μπορούσε και διόρθωσε – σαν πυροσβέστης – ορισμένα που έτυχαν. Μετά, άρχισε τα «κάνε υπομονή, θα γίνουν αλλαγές. Η τάδε λειτουργός, που δημιουργεί προβλήματα, αντί να τα επιλύει, θα μετατεθεί, κλπ, κλπ». Αλλά η υπομονή είναι αρετή, όταν υπάρχει ημερομηνία λήξεως. Όταν δεν υπάρχει ημερομηνία λήξεως, είναι περιπαίξιμο. Φιλοδοξώ να ζήσω τα 35 χρόνια της ζωής μου που μου έμειναν, ανώδυνα, ανεπαίσχυντα και ειρηνικά. Το Ευημερίας, με έβγαλε νοκ-άουτ. Δεν θέλω πλέον καμιά συνεργασία με το Ευημερίας, διότι οι δομές του είναι αρτηριοσκληρωμένες και οι κανονισμοί, παράλογα πολύπλοκοι. Αν κάποιος από εσάς θέλει να αναλάβει τη συνεργασία με το Ευημερίας να το πει. Το Διοικητικό Συμβούλιο μας, θα του είναι ευγνώμων»…

 

 

8

Ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΟΑΣΕ Valiant Richey (ΗΠΑ) και στην κάτω φωτογραφία ο εκ των μελών της, Claudio Formizano (Ιταλία).

9

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under "θεσμοί"

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s