Η πολιτική επιλογή του καθενός από εμάς έιναι το μόνο όπλο αλλαγής -Το επαναστατικό πρόβλημα σήμερα Καστοριαδης

Η πολιτική έχει να κάνει με την επιλογή σου να έχεις συγκεκριμένη στάση πάνω σε ό,τι συμβαίνει

Η πολιτική έχει να κάνει με το κατά πόσο είσαι πρώτα και κύρια αληθινός και ειλικρινής απέναντι στον εαυτό σου

Το μόνο σίγουρο είναι ένα, αντικειμενική αλήθεια και αλήθεια ίδια για όλους δεν υπάρχει ή τουλάχιστον δεν φαίνεται να υπάρχει

 

Ο Καστοριάδης έθεσε το ζήτημα της πολιτικής επιλογής σε μια διάλεξη του το 1975 ενώπιον ελλήνων φοιτητών

Η διάλεξη του καθώς επίσης και μια πολύ σημαντική συνέντευξη του που έδωσε το 1975 η οποίαδεν δημοσιεύθηκε ποτέ στην εφημεριδα «Τα Νέα» χωρίς ο ίδιος ο Καστοριάδης όπως λέει στην δική του σημείωση στο βιβλίο του, να γνωρίζει τους λόγους

 

 

 

Η πολιτική είναι επιλογή

 

Ο Καστοριάδης αναφέρεται στους μεγάλους πολιτικούς φιλόσοφους από τον Πλάτωνα μέχρι και τον Μαρξ, ο οποίος όπως ο ίδιος ο Καστοριάδης λέει ήταν ο τελευταίος πολιτικός φιλόσοφος ολκής

 

Κατακρίνει την στάση τόσο του Πλάτωνα όσο και του Μαρξ τους οποίους θεωρεί ότι τουλάχιστον δεν ήταν ειλικρινείς και δεν είχαν το θάρρος της δικής τους πολιτικής επιλογής αφού και οι δύο όταν μιλούσαν, το έκαναν πάντα «εξ ονόματος», ο Πλάτων εξ ονόματος της «αλήθειας» του «όντος ος» και ο Μαρξ εξ ονόματος της εργατικής τάξης, του προλεταριάτου

Για τον Μαρξ μάλιστα κάνει ευρεία αναφορά κατακρίνοντας την στάση του επί της ιστορίας και της δήθεν επιστημονικής της προσέγγισης σε ένα πλαίσιο αποκλειστικό και μόνο οικονομιστικο αγνοώντας σκόπιμα ή όχι, όλες τις υπόλοιπες παραμέτρους που επηρεάζουν τις εξελίξεις

Κατακρίνει βάναυσα την στάση του Μαρξ να μιλάει για προαίωνιους ιστορικούς νόμους και ότι δήθεν η επικράτηση του προλεταριάτους μετά τον καπιταλισμό είναι αναπόφευκτη….

Η ουσία της κριτικής του έκειται κυρίως στην τάση των πολιτικών φιλοσόφων να μιλάνε ως τάχα τρίτοι έναντι αυτών που συμβαίνουν και απλά να ερμηνεύουν το αληθινό και το σωστό αποφεύγοντας να πάρουν σαφή θέση για το τι πιστεύουν ότι είναι το πολιτικά ορθόν

 

Η Πολιτεία του Πλάτωνα, ήταν ακριβώς η Πολιτεία του Πλατωνα και κανενός άλλου, το να ισχυρίζεται κάποιος ότι αυτή είναι η ιδανική δήθεν πολιτεία σύμφωνα με «αντικειμενικά» κριτήρια που έθεσε ο ίδιος προφανώς και δεν είναι αντικειμενικά η «ιδανική» πολιτεία

 

Ο Καστοριάδης καθιερώνει στην δική του πολιτική σκέψη έναντι της πολιτικής και το ζήτημα της προσωπικής πολιτικής σου επιλογής

Ακόμα και αν με κάποιο μαγικό τρόπο γνωρίζαμε ότι η επικράτηση των κρεματορίων και των γκουλάγκ είναι αναπόφευκτη, ακόμα και τότε λέει ο Καστοριάδης η πολιτική επιλογή μου θα μου καθόριζε να πολεμάω με όλο μου το είναι ενανντίον τους

Υπάρχει μια πολύ χαρακτηριτική ιστορική φωτογραφία επί αυτού

 

bethisguy.jpg

 

ακόμα και όταν όλη η ανθρωπότητα είναι αυτό που είναι αν εσύ διαφωνείς πρέπει να έχεις το πολιτικό σθένος της δικής σου προσωπικής πολιτικής επιλογής

 

Η πολιτική δεν έχει να κάνει με μεταφυσική ή με ζητήματα που αφορούν άλλο κόσμο από αυτόν εδώ που ζούμε

Η προσπάθεια πολιτικής ερμηνείας του κόσμου έγκειται αποκλειστικά και μόνο στην λογική παρατήρηση συνολικά του τι συμβαίνει, γιατί συμβαίνει, πότε συμβαίνει και μπορεί να συμβεί κάτι άλλο από αυτό που συνέβηκε ή που συμβαίνει τώρα

 

Αν κάτι μας διδάσκει η ιστορία είναι ότι όλα αλλάζουν, αλλάζουν όμως μόνο με την προσωπιής μας επιλογή να τα αλλάξουμε

 

Όταν ο «πρώτος» άνθρωπος επέλεξε να βγει από τις σπηλιές αυτό μας έφερε εδώ

Η αντίληψη του καθενός από μας και η ερμηνεία του κόσμου διαφέρει και είναι φυσικό, αφού αυτή καθορίζεται από πάρα πολλούς παραμετρους όπως είναι ο κοινωνικός μας καθορισμός, ο ίδιος ο εγκέφαλος μας, η νοητική μας αντίληψη και ικανότητα αντίληψης καθώς επίσης και τα ερεθίσματα που έχουμε από τους γύρω μας ή που επιλέγουμε να έχουμε

Εν τέλει το μονο εργαλείο που έχουμε είναι η δική μας αντίληψη του κόσμου,

το μόνο όπλο όμως που έχουμε για να κάνουμε τον κόσμο όπως εμείς θεωρούμε ότι είναι καλύτερος είναι η πολιτική επιλογή μας να πάρουμε θέση και να πράξουμε για να τον φέρουμε  πιο κόντά σε αυτό που θεωρούμε καλύτερο

 

Σχολιάστε

Filed under "θεσμοί", Καστοριάδης, Μαρξ, Πλάτωνας, Το Επαναστατικό Πρόβλημα σήμερα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s