Η ευχάριστη έκπληξη των παιδαγωγών!

Χτες είχα μια ελπιδοφόρα και ευχάριστη έκπληξη.

Χάρη στην τεχνολογία και ειδικότερα του ιντερνέτ «γνώρισα»  ηλεκτρονικά κάποιους πολύ αξιόλογους ανθρώπους που ενδεχομένως να μην τους γνώριζα διαφορετικά…..

Όταν δημιούργησα το παρόν μπλοκ τον Ιούνιο είχα λάβει κάποια e mai από ανθρώπους που μου έλεγαν τα καλά τους λόγια και μου εύχονταν καλή επιτυχία σε αυτό που είχα βάλει σκοπό, ανάμεσα σε αυτούς ήταν και ο κύριος Ιάκωβος Ψάλτης τον οποίον δεν γνώριζα προσωπικά μέχρι χτες….

Ο Δρ. Ιάκωβος Ψάλτης ένας πολύ αξιόλογος άνθρωπος και επιστήμονας, είναι διδάκτωρ Επαγγελματικών Σπουδών στην Εκπαιδευτική Διοίκηση όπως είναι επακριβώς ο τίτλος

αλλά πάνω απ΄όλα  όπως διαπίστωσα με τον καλύτερο τρόπο χτες, είναι ένας ταγμένος παιδαγωγός ο οποίος αγαπάει το λειτούργημα του και θέλει πάνω απ όλα να προσφέρει στα παιδιά στην κοινωνία στις μελλοντικές γενιές.  

Χτες έγινε η παρουσίαση του πάρα πολύ ενδιαφέροντος βιβλίου του κυρίου Ψάλτη με τίτλο «Η μετάβαση από το δημοτικό στο ΓΥΜΝΑΣΙΟ» για την οποία ενημερώθηκα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Την παρουσίαση την έκανε ο κύριος Γεώργιος Τσιάκαλος ο οποίος είναι Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στον οποίο έχει ανατεθεί η Επιστημονική Επιτροπή για διαμόρφωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων του υπουργείου παιδείας…

Η παρουσίαση του κύριου Τσιάκαλου (τον οποίο είχα την τύχη να γνωρίζω και προσωπικά από την Θεσσαλονίκη) ήταν πραγματικά γλαφυρή, παραστατική, εύστοχη και εμβάθυνε επί του θέματος του βιβλίου………

Μιλούσε και παρουσίαζε το αξιόλογο αυτό βιβλίο εκτός κειμένου σαν δάσκαλος χρησιμοποιώντας παραδείγματα από την ιστορική πορεία της ελλάδας  τα νεώτερα χρόνια ώστε να αντιλαμβανόμαστε οι ακροατές κάποιες έννοιες όπως η μετάβαση, η προκατάληψη, η συντήρηση…

Και έρχομαι στην ελπιδοφόρα έκπληξη που είχα χτες………… τα τελευταία χρόνια έχω παρευρεθεί σε σχεδόν όλα τα συνέδρια, σεμινάρια, παρουσιάσεις κλπ νομικού περιεχομένου…….

Η εμπειρία μου από όλα αυτά τα συνέδρια ήταν ιδιαίτερα απαισιόδοξη και καταθλιπτική για τον κλάδο και το μέλλον,

  η πνευματική φτώχεια και η παντελής έλλειψη ενδιαφέροντος από τους δικηγόρους δικαστές και νομικούς της Κύπρου ήταν πρωτοφανής ,

κάτι που μου έκανε απίστευτη εντύπωση ιδιαιτέρως σε ένα τόπο όπου δεν υπάρχουν νομικά βιβλία που να σε καθοδηγούν και κάνουν τον νομικό και τον δικηγόρο να νοιώθει ότι τον πετάνε στην μέση του ωκεανού και του λένε να σκάσει και να κολυμπήσει….

Ενδεικτικά θα αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα πριν 2 χρόνια…. Η δικαστική ένωση και ο παγκύπριος δικηγορικός σύλλογος είχε καλέσει εξέχουσες προσωπικότητες σε ένα απίστευτα ενδιαφέρον διήμερο συνέδριο στην Λευκωσία…..

 Σ΄αυτό συμμετείχε ο Πρόεδρος του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου της Γερμανίας, ο πρώην Πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Σουηδίας, η Πρόεδρος του Τμήματος Ευρωπαικών Σπουδών του Κέιμπριτζ και ακόμα δύο νομικοί διεθνούς κύρους!

Την πρώτη μέρα το συνέδριο παρακολούθησαν αρχικά 15 άτομα και την επομένη μέχρι το τέλος 10!!!!

Στην Λευκωσία υπάρχουν περί τους 900 δικηγόρους 13 δικαστές του ανωτάτου δικαστηρίου και καμμιά 35αριά του Επαρχιακού Δικαστηρίου…… τα συμπεράσματα δικά σας….

Εν πάση περιπτώσει, συνέδρια που διοργανώνει το Ανώτατο Δικαστήρια και πάνε όλοι οι δικαστές και δικηγόροι ώστε να δείχνουν ότι ενδιαφέρονται, όταν τελειώνει η παρουσίαση του θέματος από τους ομιλητές και έρχεται η ώρα για ερωτήσεις, τοποθετήσεις ή παρατηρήσεις …..στην αίθουσα επικρατεί παγωμάρα, μόκο, κανένα χέρι………. Κάποιες ερωτήσεις που γίνονται, γίνονται για χάριν της ερώτησης για να τους βάλει ο «δάσκαλος» καλό βαθμό χωρίς να υπάρχει ουσία και ενδιαφέρον …………… εν ολλίγοις δυστυχώς θα έλεγα ότι οι νομικοί της Κύπρου είναι άνθρωποι στάσιμοι συμβιβασμένοι και μονοδιάστατοι και εκφράζουν απόλυτα την κοινωνία στην οποία ζούμε……..

Χτες στην παρουσίαση του βιβλίου του κυρίου Ψάλτη παρευρίσκονταν ως επί το πλείστον εκπαιδευτικοί και κυρίως δάσκαλοι της δημοτικής εκπαίδευσης…………….

 Όταν τελείωσε η ενδελεχής με πολύ γλαφυρό τρόπο παρουσίαση του κυρίου Τσιάκαλου ήρθε η ώρα για τις ερωτήσεις των παρευρισκομένων…… μου έκανε πολύ ευχάριστη εντύπωση όταν άκουσα πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις από ανθρώπους που φανερά ήθελαν να πάρουν απαντήσεις….

Ερωτήσεις από ανθρώπους που αποζητούσαν απαντήσεις ώστε να μπορέσουν να επιτελέσουν καλύτερα το έργο τους!

Οι ερωτήσεις  αποσκοπούσαν πράγματι στην ουσία της απάντησης χωρίς να υπάρχει οιαδήποτε σκοπιμότητα σε αυτές….

Προσωπικά από χτες είμαι λιγάκι πιο αισιόδοξος για το μέλλον αυτής της μαλθακής και μίζερης κοινωνίας………… ο ευσυνείδητος δάσκαλος που αγαπά το λειτούργημα και τα παιδιά είναι η μεγαλύτερη ευλογία για έναν τόπο γιατί προετοιμάζει τους αυριανούς πολίτες αυτού του τόπου

 που πραγματικά εύχομαι να είναι πολύ διαφορετικοί από τους σημερινούς και οι αξίες τους να μην έχουν καμιά σχέση με τις σημερινές ….  

 

 

8 Σχόλια

Filed under Κυπριακό

8 responses to “Η ευχάριστη έκπληξη των παιδαγωγών!

  1. Από την εφημερίδα «Έθνος»

    Της Έλενας Ακρίτα

    Θυμίσου δάσκαλε…
    ΤΩΡΑ που αρχίζει η σχολική χρονιά, θυμήσου, δάσκαλε. Θυμήσου γιατί έγινες δάσκαλος.

    Γιατί στα δεκαοκτώ σου, διάλεξες αυτόν τον δρόμο.

    Θυμήσου, δάσκαλε, όλα όσα ξέρεις καλύτερα από μένα. Όλα όσα η ζωή, η ρουτίνα, η μιζέρια συνωμοτούν να ξεχάσεις.

    Θυμήσου δάσκαλε… ΘΥΜΗΣΟΥ το χαμόγελο. Κανένα παιδί δεν μπορεί να αντισταθεί σ’ ένα χαμόγελο.

    Μην μπαίνεις στην τάξη με την μουράκλα. Ναι, έχεις και συ προβλήματα. Ο άνθρωπός σου, ο σπιτονοικοκύρης σου, η πεθερά σου. Έχεις δίκιο.

    Όμως το δίκιο σου μην το ξεσπάς στο παιδί. Το παιδί δεν είναι ούτε ο άνθρωπός σου ούτε ο σπιτονοικοκύρης σου ούτε η πεθερά σου. Δε φταίει. Δεν πρέπει να το χρεωθεί.

    ΘΥΜΗΣΟΥ το «μπράβο». Πες το με την καρδιά σου. Ένα «μπράβο» μπορεί να είναι πιο αποδοτικό από όλα τα «διδακτέα» μαζί. Άσε το παιδί που σηκώνει το χέρι του να πάει για τσίσα. Όντως, μπορεί να κάνει ψιλοκοπάνα του πεντάλεπτου.

    Όντως, μπορεί να θέλει να αποφύγει το μάθημα. Όμως αν πρέπει πραγματικά να πάει; Όχι, δεν κάνω πλάκα. Σοβαρολογώ. Καλύτερα να κάνει λούφα ένα παιδί, παρά να αγωνιά ένα άλλο.

    ΑΛΛΟ «κάνω παρατήρηση» και άλλο «ξεφτιλίζω». Ποτέ μην ξεφτιλίζεις ένα παιδί μπροστά στους συμμαθητές του. Ποτέ μην ειρωνεύεσαι, μη σαρκάζεις, μη γελοιοποιείς εκ του ασφαλούς κάποιον που δεν μπορεί να σου απαντήσει. Είσαι μεγάλος, είσαι ετοιμόλογος, είσαι από θέση ισχύος.

    Μη χρησιμοποιείς αυτά τα όπλα. Ποτέ. Πάνω από τα μαθήματα, πάνω από οτιδήποτε, το σημαντικότερο για ένα παιδί είναι η αξιοπρέπειά του μπροστά στους συμμαθητές του.

    ΕΧΕΙΣ στα χέρια σου ένα κάκιστο βιβλίο. Καλείσαι να το διδάξεις. Ξέχνα το. Όσο μπορείς. Ξέχνα το και θυμήσου την ουσία.

    Η ουσία περνάει στα παιδιά. Η ουσία καταγράφεται. Ποτέ η σελίδα 121 του κεφαλαίου 9. ΑΝΘΡΩΠΟΣ είσαι, κάποιους μαθητές σου τους γουστάρεις περισσότερο κάποιους άλλους. Μην το δείχνεις.

    Το ξέρω, δεν προφταίνεις, το ξέρω είσαι κουρασμένος, έχεις να διορθώσεις πενήντα ανορθόγραφες εκθέσεις – αλλά ψάξτο καλύτερα. Μπορεί το σπαστικό με τα γυαλάκια στο πίσω θρανίο, που μοιάζει να αδιαφορεί, να είναι απλά πιο ντροπαλό. Πιο ανασφαλές.

    ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ έχουν ελαττώματα. Το ίδιο κι εσύ. Η διαφορά είναι ότι εσύ είσαι ενήλικος. Τα παιδιά βαριούνται στο μάθημα. Το ίδιο κι εσύ. Η διαφορά είναι ότι εσύ είσαι ενήλικος. Τα παιδιά θα ήθελαν να είναι οπουδήποτε αλλού εκτός από μια αίθουσα φουλ στα ημίτονα και του Βουλγαροκτόνους. Το ίδιο κι εσύ. Η διαφορά είναι ότι εσύ είσαι ενήλικος.

    ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις. Έχουν και δικαιώματα. Άσχετο αν εμείς οι μεγάλοι, επειδή δε μας συμφέρει, φροντίζουμε επιμελώς να τους αποκρύπτουμε το γεγονός.

    Και τελικά, φίλε δάσκαλε.
    ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΘΕΛΟΥΝ να σε γνωρίσουν. Τα παιδιά ΘΕΛΟΥΝ να σε αγαπήσουν. Μπορείς να τα βοηθήσεις, να σταθείς δίπλα τους. Μπορεί να δώσεις σχήμα στο παρόν, το μέλλον τους, στη ζωή τους ολόκληρη. Φτάνει να τους δώσεις μια ευκαιρία. Να τους απλώσεις το χέρι.

    Φτάνει να θυμηθείς γιατί έγινες δάσκαλος, δάσκαλε……….

    Της Έλενας Ακρίτα

    Μου αρέσει!

  2. nasos

    μετα το δασκαλο και την πρωτοβαθμα εκπαιδευση ερχεται η δευτεροβαθμια οποτε η οποιαδηποτε αισιοδοξια σου θα εξαλειφθει

    Μου αρέσει!

  3. καταλαβαίνω απόλυτα τι εννοείς φίλε μου,

    αλλά να έχουμε πάντα κατά νου ότι οι βάσεις για την διαμόρφωση τόσο της γνώσης όσο και της μεθοδολογίας για να μάθει το παιδί

    λαμβάνει χώρα στο δημοτικό

    οπότε αν γίνει η σωστή δουλειά στο δημοτικό τότε είναι πολύ πιθανό να έχουμε μαθητές με γνώσεις ουσίας και σωστής μεθοδολογία για να μαθαίνουν και στο γυμνάσιο

    άλλωστε το βιβλίο του κύριου Ψάλτη με αυτό το θέμα καταπιανόταν

    την σωστή και ομαλή μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο

    είπα και γω μια φορά να είμαι αισιοόδξος…….

    Μου αρέσει!

  4. νασος

    με βρισκει απολυτα συμφωνο η θεση οτι η αρχη ειναι το παν, αλλα σαν εκπαιδευτικος της δευτεροβαθμιας εχω να παρατηρησω οτι ενα ποσοστο της ταξεως του 30% ερχονται με βασικα κενα σε ολα τα επιπεδα αν οχι ανλφαβητοι.
    οι ακαδημαικοι τους οποιους σαφως και εκτιμω μαλλον πρεπει να θεσουν τροπους εκπαιδευσης που να συμβαδιζουν με τις αναγκες και τις ιδιομορφιες της κυπριακης κοινωνιας και οχι μοντελα θεωρητικα τα οποια ειναι εκτος καθε πραγματικοτητας και εφαρμογης. δεν αναφερομαι βεβαιως στους ανωθεν των οποιων το εργο δεν γνωριζω αλλα επι ευκαιριας γενικευω γιατι η κατασταση στα δημοσια σχολεια βρισκεται στο ναδιρ…

    Μου αρέσει!

  5. αγαπητέ νάσο, άρα

    τι θεωρείς ότι πρέπει να αλλάξει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα ώστε οι τρόποι εκπαίδευσης να συμβαδίζουν με τις ανάγκες και τις ιδιομορφίες της κυπριακής κοινωνίας;

    Μου αρέσει!

  6. nasos

    δεν ειμαι ο ειδικος επι του θεματος να σου βρω αυτη την στιγμη της λυσεις, αλλα κρινω εκ του αποτελεσματος το οποιο δειχνει οτι ο δρομος που βαινει το κυπριακο με βαση αυτα τα θεωρητικα μοντελα ειναι θεοστραβος!
    η λυση πρεπει να ερθει παντως απο τους εκπαιδευτικους με δικες τους εισηγησεις και οχι με μοντελα ανθρωπων που δεν εχουν μπει ποτε σε δευτεροβαθμια ταξη.
    η κυπριακη κοινωνια ως ανεκπαιδευτη και πληρως αναρχη πρεπει μεσω του σχολειου να εκπαιδευτει και να μαθει να υπακουει σε κανονες που σεβονται τον συνανθρωπο.
    οταν με βαση αλλαγες των τελευταιων ετων ο καθηγητης δεν εχει καμμια εξουσια στο να τιμωρησει παραδειγματικα τον καθε μαθητη που παραβατει προς συμμορφωση αλλα τα χερια του ειναι δεμενα με αλυσιδες τοτε οι μαθητες που στη φυση τους λογω ηλικιας εχουν ταση προς το απαγορευμενο κανουν το σχολειο μπουρ….λο.

    επισης το συστημα βαθμολογησης ειναι απαραδεκτο. το 20 παει κ ερχεται και ο μαθητης του 1 που δεν ξερει ουτε να συλλαβισει πρεπει να παρει 11 για να περασει και ακομα κ αν παλι μεινει τοτε να τον περασει ο συλλογος γιατι ειναι κριμα το κοπελουι ή η κορουα.
    προτιμω πληρη απαγορευση στασιμοτητας αφου ετσι κ αλλιως δεν υπαρχει αλλα με θεσμοθετηση παγκυπριων εξετασεων σε γυμνασιο κ λυκειο κ το απολυτηριο να δειχνει το μεσο ορο των βαθμων που πηραν σε αυτες.

    δηλαδη εισαι ρεμαλι? τελειωσες το σχολειο με 5,6!!! οποτε μετα βρες δουλεια . οσο αξιζεις παιρνεις οπως αλλωστε νομιζω συμβαινει με τν Γαλλια.
    εδω δεν ειμαστε
    Σουηδια ουτε Φιλανδια ωστε τα παιδια να πειθαρχουν γιατι η κοινωνια τους ειναι πειθαρχημενη οποτε πρεπει να υπαρχουν κανονες προς συμμορφωση οχι γιατι μισουμε τα παιδια αλλα γιατι πρεπει να μαθουν για το καλο τους.

    Μου αρέσει!

  7. κείμενο του Γιώργου Σοφοκλέους

    ο οποίος είναι φοιτητής του κύριου Ιάκωβου Ψάλτη στο Ευρωπαικό Πανεπιστήμιο

    στη Θεματική Ενότητα «Σύγχρονες Τάσεις σε Εξειδικευμένα Θέματα Εκπαιδευτικής Διοίκησης»

    Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ

    Δρa Ιάκωβου Ψάλτη

    Σχόλια, συμπεράσματα και προσωπικές σκέψεις σχετικά με το βιβλίο

    Εισαγωγή

    Η κοινωνία της εκπαίδευσης αποτελείται κυρίως από παιδιά τα οποία φοιτούν σε διάφορα επίπεδα μόρφωσης με αλυσιδωτή ροή γνώσεων για πολλά χρόνια. Τα χρόνια αυτά κάποιοι τα πέρασαν σε πολύ δύσκολες εποχές και άλλοι νεότεροι σε καλύτερες και τα σημερινά παιδιά σε ακόμη καλύτερες. Γιατί; Την απάντηση μας τη δίνουν καθημερινά τα άπειρα άρθρα και έρευνες που ασχολούνται με όλους τους τομείς της εκπαίδευσης. Μέσα από τους κύριους στόχους και σκοπούς των ερευνών αυτών βγαίνουν χρήσιμα συμπεράσματα τα οποία βοηθούν τα εκάστοτε Υπουργεία να τις εκμεταλλευτούν και να εφαρμόσουν τις κατάλληλες μεθόδους εκπαίδευσης. Μια σημαντική έρευνα είναι και αυτή της μετάβασης από το δημοτικό στο γυμνάσιο που κρύβει πάρα πολλά σημαντικά όπως φάνηκε στοιχεία που θα μας χρειαστούν στην υπόλοιπη ζωή μας σαν εκπαιδευτικοί, γονείς αλλά και μέλη της ευρύτερης κοινωνίας.

    Πριν την ανάγνωση…

    Βλέποντας κάποιος το βιβλίο αυτό καταλαβαίνει πως ο στόχος του συγγραφέα είναι να αναφερθεί στο χάσμα μεταξύ δημοτικού και γυμνασίου σε όλους τους τομείς που αφορούν τα παιδιά. Σίγουρα η μετάβαση αυτή κάθε άλλο παρά εύκολη είναι για οποιοδήποτε μαθητή μόνο που μέσα από την έρευνα αναμένουμε να το δείξουν και τα αποτελέσματα. Χαρακτηριστικό είναι και το εξώφυλλο του βιβλίου αφού με τη δική μου λογική μας έχουμε δύο συστατικά που αποτελούν τη γη (χαλίκια- άμμος) που συμβολίζουν το δημοτικό και το γυμνάσιο. Η φαντασία μου με αφήνει να συμβολίσω τα χαλίκια με τη γνώση που λαμβάνουμε στο δημοτικό αλλά και τη ζωή μας σε γενικές γραμμές η οποία είναι αρκετά επιφανειακή. Κάτω από τα χαλίκια υπάρχει κενό. Ένα κενό γνώσης που με την άμμο τα κενά σιγά-σιγά αρχίζουν να καλύπτονται το ένα μετά το άλλο. Στη μέση η μαύρη πλατιά γραμμή, συμβολίζει ακριβώς το χάσμα που καλούμαστε σαν εκπαιδευτικοί να σμικρύνουμε έτσι ώστε η μετάβαση να γίνει όσο πιο εύκολη και ανώδυνη γίνεται.

    Κλείνοντας θα ήθελα να απολογηθώ εκ των προτέρων γιατί στο λίγο χρονικό διάστημα ελεύθερου χρόνου που διαθέτω, ίσως χρειαστεί να διαβάζω πολύ γρήγορα και να μην εντοπίσω όλα τα στοιχεία που θα ήθελα να σχολιάσω.

    Μετά την ανάγνωση…

    Βρήκα πολύ κατατοπιστική την περίληψη αφού από την αρχή μέσω αυτής άρχισα σαν αρχάριος και άσχετος αναγνώστης να αναγνωρίζω τις μεταβλητές της έρευνας αλλά και να παρατηρώ κάποιες σχέσεις αλληλεπιδράσεις μεταξύ δασκάλων, γονέων, μαθητών, καθηγητών αλλά και του υπουργείου.

    Ακολούθως με τα δώδεκα ξεκάθαρα ερευνητικά ερωτήματα που αφορούν όχι μόνο μαθητές αλλά καθηγητές, υπουργείο Παιδείας και γονείς μπαίνουμε και εμείς στο πετσί του ρόλου. Αρχίζουν και οι δικοί μας προβληματισμοί βάση των ερωτημάτων και επιχειρούμε επιφυλακτικά τις δικές μας υποθέσεις.

    Σίγουρα μια διαπίστωση που βγαίνει νωρίς από το βιβλίο είναι το γεγονός της αποποίησης των ευθυνών από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Την ευθύνη έχει πάντα κάποιος άλλος και όχι εγώ. Ένα πόρισμα που μας ακολουθεί κατά κόρο και στην καθημερινότητά μας.

    Σημαντικό επίσης θεωρώ το ενδεικτικό πρόγραμμα υποδοχής στο οποίο έχουμε την τιμή να συμμετάσχουμε μέσο της ημερίδας που θα διοργανώσουμε. Όπως πολύ σωστά αναφέρει, ένα πρόγραμμα υποδοχής δεν θα βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά. Η έρευνα αποσκοπεί σε ένα πάρα πολύ δύσκολο και σχεδόν αδύνατο κατ εμένα όραμα αφού η κάθε εμπλεκόμενη ομάδα της έρευνάς μας, ζει ουσιαστικά στο δικό της κόσμο. Μέσω του βιβλίου παρουσιάζεται η δράση των δασκάλων, των καθηγητών, των γονέων καθώς και του Υπουργείου έναντι στη μαθητική και γεμάτη υποσχέσεις, σχολική πραγματικότητα στα μάτια του μαθητή. Στην τελική ο καθένας βλέπει τα πράγματα από τη δική του σκοπιά και υποστηρίζει τις δικές του απόψεις πράγμα που δυσχεραίνει το έργο που θέλει να επιτελέσει η έρευνα.

    Έπειτα, μπαίνοντας σε πιο βαθιά νερά παρατήρησα τη μεθοδολογία της έρευνας. Η έρευνα ακολούθησε μια διαχρονική επισκόπηση με ποσοτικό αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις ποιοτικό χαρακτήρα. Η συλλογή των δεδομένων μέσω των δύο ερωτηματολογίων και του δοκιμίου των μαθηματικών αποτελούν την κύρια πηγή και με βρίσκει σύμφωνο αφού θα ξεκαθαρίσουν πολλά, κρίσιμα και μη, ερωτήματα!

    Όσον αφορά στο δείγμα της έρευνας θεωρώ αρκετά καλό το συνολικό αριθμό των τελειόφοιτων μαθητών της έκτης τάξης, αλλά όχι και τόσο τον αριθμό ανά επαρχία. Πιστεύω ότι ο αριθμός των παιδιών της Λάρνακας και Πάφου θα έπρεπε να είναι αρκετά μεγαλύτερος. Επίσης θεωρώ ότι θα μπορούσαν να συμμετείχαν τουλάχιστο ακόμη ένα σχολείο αγροτικής περιοχής μιας και το ένα από τα δύο είχε συμμετοχή μόνο από πέντε μαθητές. Εκτός αυτού, το συνολικό δείγμα είναι αρκετά μεγάλο και κατατοπιστικό αφού αγγίζει το εκπληκτικό ποσοστό του11% των τελειόφοιτων μαθητών της έκτης τάξης. Επίσης θεωρώ τέλειο το ποσοστό εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων αλλά και γονιών που συμμετείχαν στην έρευνα αφού τα ποσοστά ξεπέρασαν το 80%.

    Ακολούθως βλέποντας τα ευρήματα της έρευνας αυτής θα σχολιάσω μόνο μερικούς πίνακες στους οποίους μπορώ να εξαγάγω κάποια επιπλέον συμπεράσματα. Συγκεκριμένα λόγω του ότι θεωρώ ότι μας περιγράφετε με σαφήνεια και αντικειμενικότητα τα αποτελέσματα του κάθε πίνακα, θεώρησα χρήσιμο να εξεύρω κάποια άλλα στοιχεία που βγαίνουν με τη σύνθεση πινάκων. Με τον όρο σύνθεση πινάκων εννοώ μια ομαδοποίηση πινάκων οι οποίοι να έχουν κοινές μεταβλητές έτσι ώστε να βγάλω επιπλέον συμπεράσματα και όχι να επαναλάβω τα δικά σας. Θεωρώ πως είναι πολύ δύσκολο αυτό που προτείνω αλλά με τον τρόπο που κάνετε το μάθημα μας δώσατε να καταλάβουμε πως σημασία έχει να βγάλουμε κάποια άλλα συμπεράσματα συγκρίνοντας πίνακες και όχι απλά διαβάζοντας ένα μοναδικό πίνακα. Σίγουρα αυτό είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο αλλά πιστεύω ακράδαντα ότι η έρευνά σας κρύβει πάρα πολλά στοιχεία που θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν αναλυτές. Εγώ θα επιχειρήσω μόνο μερικές προσπάθειες να βρω κάτι στην ομαδοποίηση μερικών πινάκων που ακολουθεί.

    • Πίνακες 6,7,8
    Παρατηρούμε ότι τα ψιλά ποσοστά των μαθητών έχουν να κάνουν με παράγοντες που ΔΕΝ αφορούν τη μάθηση και μάλιστα μιλάνε γι αυτά με πολύ ευχάριστα συναισθήματα. Αντίθετα στον πίνακα 9 τα αρνητικά συναισθήματα προκαλούνται στους μαθητές από παράγοντες που αφορούν την εκπαίδευση αλλά και τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου.(τιμωρίες, αποβολές)
    • Πίνακες 14,34,41
    Εδώ παρατηρούμε ότι τα αρνητικά συναισθήματα των παιδιών στο γυμνάσιο τα γνωρίζουν αρκετά καλά οι γονείς αφού βλέπουμε πολλά από αυτά να συνταυτίζονται στα ποσοστά.(Εξετάσεις, Βαθμοί, Διαγωνίσματα, Αποβολές κ.α.). Αρκετά καλά γνωρίζουν και οι δάσκαλοι του δημοτικού αφού και αυτών οι απόψεις σχεδόν ταυτίζονται αν και θα μπορούσαν να έχουν μικρότερες ακόμη αποκλίσεις.

    Εντύπωση επίσης μου προκάλεσαν οι εκθέσεις των μαθητών και θα κρατήσω μερικές από τις φράσεις τους. Συγκεκριμένα αρχίζει, «Πάντα πίστευα πως το γυμνάσιο είναι τρομακτικό», ενώ τελειώνοντας την έκθεση αυτοδιαψεύδει τον εαυτό του μετά την πρώτη του επίσκεψη σε αυτό. Ακόμη ένα λυπηρό σημείο που εντόπισα ήταν αρκετά ορθογραφικά λάθη μερικά από τα οποία θα συγκατέλεγα στα στοιχειώδη.

    Συμπεράσματα

    Σαν ουδέτερος αναγνώστης είδα ότι το βιβλίο είναι πολύ χρήσιμο σε πολλούς φορείς της κοινωνίας μας. Μας δώσατε να καταλάβουμε πως η μόνη λύση για τη γεφύρωση του χάσματος από το δημοτικό στο γυμνάσιο είναι η εισδοχή ενός προγράμματος υποδοχής που σκοπό θα έχει να ετοιμάσει, να ενημερώσει και να καλλιεργήσει στα παιδιά το θετικότερο συναίσθημα έναντι του γυμνασίου.

    Διαβάζοντάς το μπήκα πολλές φορές στη θέση ενός μαθητή, στη θέση ενός ανήσυχου γονιού, στη θέση ενός δασκάλου που υποθετικά βλέπει το πρόβλημα, στη θέση ενός καθηγητή που αντιμετωπίζει το πρόβλημα, στη θέση ενός γεμάτου σιγουριά διευθυντή γυμνασίου που ξέρει και μπορεί να δώσει τις λύσεις του προβλήματος και στην θέση του Υπουργού Παιδείας που πρέπει να προμηθευτεί επειγόντως αυτό το πολύτιμο εργαλείο. Σας παραθέτω κάποιες σκέψεις που αναπόφευκτα έκανα καθώς διάβαζα την έρευνά σας.

    Σαν μαθητής δεν χρειάστηκε να πάρω το χρόνο πίσω γιατί τα ευρήματα της έρευνας ήταν πολύ βοηθητικά. Σαν μαθητής αναγνωρίζω ότι κάποιοι γύρω μου προσπαθούν να με βοηθήσουν να πάω από το δημοτικό στο γυμνάσιο όσο πιο ευχάριστα γίνετε. Μου αρέσει όμως το δημοτικό και νιώθω το γυμνάσιο σαν κάτι πολύ δύσκολο. Διαγωνίσματα, εξετάσεις, τιμωρίες, αποβολές. Θέλω να μείνω με τους φίλους μου τουλάχιστο για να με βοηθούν στις δύσκολες ώρες που θα ακολουθήσουν.

    Σαν γονιός είδα ότι τα αποτελέσματα της έρευνας μου υπέδειξαν ένα πρόβλημα που αρχικά δεν περίμενα ότι υπήρχε σε τόσο μεγάλο βαθμό. Έτσι με τη βοήθεια των αρμοδίων θα βοηθήσω το παιδί μου και θα εμπλακώ και εγώ σε αυτή τη μάχη και θα το στηρίξω σε κάθε του βήμα. Θα στο στείλω στο γυμνάσιο της περιοχή μας που είναι κοντά στο σπίτι μας για να μη χρειάζεται να τον φέρνω το μεσημέρι. Θα έρχεται με τα πόδια και μέχρι να γυρίσω από τη δουλειά θα διαβάζει κιόλας για να τον ελέγχω.

    Σαν δάσκαλος νιώθω πως βρίσκομαι στην πιο μειονεκτική θέση. Το πρόβλημα του χάσματος το γνωρίζώ μόνο από βιβλιογραφικές πηγές. Δεν το έχω ζήσει ποτέ για να ξέρω αν οι μέθοδοι που χρησιμοποιώ είναι σωστές και οι κατάλληλες για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Είμαι διατεθειμένος να βοηθήσω τα παιδία όσο μπορώ ακόμη και μετά την ένταξή τους στο γυμνάσιο. Δεν μπορώ να προετοιμάσω το έδαφος όπως θα ήθελα αφού ότι και να κάνω δεν μπορώ να γυρίσω το χρόνο πίσω και να διορθώσω τυχών παραλήψεις μου όσον αφορά στην εκπαίδευση των παιδιών. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να τους διδάξω όσα περισσότερα πράγματα μπορώ και να τους βοηθήσω να τα εμπεδώσουν έτσι ώστε να έχουν τις σωστές βάσεις για να συνεχίσουν να κτίζουν πάνω σε αυτές. Νιώθω επίσης ότι δεν θα έχω βοήθεια από τους καθηγητές του γυμνασίου στην προσπάθεια μου γιατί υποτιμάνε το έργο μας και πιστεύουν ότι εμείς δημιουργούμε το χάσμα. Εύχομαι να μπει σε όλα τα σχολεία το πρόγραμμα υποδοχής έτσι ώστε να καταλάβουν ότι δεν δημιουργήσαμε εμείς το χάσμα και ότι μπορούμε να τους βοηθήσουμε να το αφανίσουμε με συλλογική προσπάθεια.

    Σαν καθηγητής μέσης εκπαίδευσης, ζω το πρόβλημα και καλούμε να βοηθήσω τα παιδιά να προσαρμοστούν στην καινούρια τους σχολική εμπειρία. Θεωρώ πως εμείς είμαστε οι πλέον κατάλληλοι για τη γεφύρωση του χάσματος αφού όχι μόνο διδάσκουμε εντός του χάσματος αλλά συναντάμε και αναπάντεχα προβλήματα που δεν περιμέναμε να τα συναντήσουμε όταν πρωτοξεκινήσαμε. Ξέρω πως δεν θα είναι εύκολο αλλά είμαι σίγουρος ότι θα κάνω ότι καλύτερο μπορώ. Θα συναντήσω πολλές δυσκολίες γιατί πρέπει να διδάξω την απαραίτητη σχολική ύλη και ταυτόχρονα να γίνομαι ο «ψυχολόγος» των παιδιών που θα ζητούν τη βοήθειά μου. Ταυτόχρονα θα πρέπει να βοηθήσω τα παιδιά να διώξουν το φόβο που νιώθουν για το γυμνάσιο και να τους ενισχύσω τις θετικές σκέψεις έναντι σε αυτό. Όλα αυτά πρέπει να τα οργανώσουμε σε ένα απόλυτα φιλικό προς τα παιδιά περιβάλλον και να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους.

    Σαν Διευθυντής είμαι περήφανος που θα είμαι ο καπετάνιος ενός πλοίου με ονομασία «Ομαλή μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο». Θα οργανώσω το πρόγραμμα υποδοχής όσο καλύτερα μπορώ και θα περιμένω τα παιδιά του δημοτικού μέσα από αυτό όχι μόνα να διώξουν το φόβο τους για το γυμνάσιο, αλλά και να γίνει το γυμνάσιο τόπος που θα τους ωριμάσει και θα τους αναπλάσει για να ενταχθούν στην ευρύτερη κοινωνία σαν αυριανοί πολίτες.

    Σαν Υπουργός Παιδείας σκέφτομαι ότι αυτό το εργαλείο πρέπει να μας αφυπνίσει. Κάτι δεν πάει καλά με το σύστημα της παιδείας. Κάτι πρέπει να αλλάξει γιατί τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους. Τα αναλυτικό πρόγραμμα θα πρέπει να τροποποιηθεί έτσι ώστε να γεφυρωθεί το χάσμα όσο πιο σύντομα γίνετε. Έτσι θα μπορεί να ανεβεί το επίπεδο μάθησης και τα παιδιά θα έχουν πολύ λιγότερα προβλήματα και στην επόμενή τους μετάβαση.

    Στοιχεία που με εντυπωσίασαν σαν ουδέτερο αναγνώστη…

    Σε γενικές γραμμές με εντυπωσίασε:
    1. ο συνεχείς στήριξη, μέσω της βιβλιογραφίας, των επιχειρημάτων και αναφορών σας.

    2. Η άψογη έκθεση των αποτελεσμάτων η οποία οδηγεί σε ασφαλή συμπεράσματα αλλά και σε περαιτέρω ανάλυση αν εκμεταλλευτούμε ταυτόχρονα περισσότερους από ένα πίνακες.

    3. Τα ημερολόγια που κρατούσαν οι μαθητές. Τα λόγια και οι φράσεις τους με συγκίνησαν. Ενδεχομένως γιατί πριν από 15 χρόνια, όταν διάνυα και εγώ αυτή τη μετάβαση, είχα και εγώ το δικό μου ημερολόγιο και μάλιστα είχε αρκετές ομοιότητες με τα δικά τους ημερολόγια… Σαν σύγχρονοι εκπαιδευτικοί προσπαθούμε να συγκρίνουμε τις δύο γενιές παιδιών. Τη δική μας και τη σημερινή. Εάν ρωτήσουμε οποιοδήποτε εκπαιδευτικό της γενιάς μας θα αρχίσει να συγκρίνει τις δύο γενιές παιδιών λέγοντας μόνο τις διαφορές μας. Προσωπικά κατασυγκινήθηκα όταν βρήκα έστω και αυτή τη μικρή ομοιότητα γιατί πραγματικά μέχρι τώρα πίστευα ότι διαφέρουμε έτη φωτός. Συμπέρασμα: μπορεί σήμερα ο τρόπος σκέψης μας να είναι πολύ διαφορετικός από αυτό τον παιδιών αλλά δεν πρέπει κανείς μας να ξεχνάει ότι κάποτε υπήρξε παιδί. Αυτό μπορούν να μας το θυμίζουν τα παιδιά κάθε μέρα με τον τρόπο σκέψης τους!

    4. Είναι εκπληκτικό πως μια έρευνα αναφέρεται σε τόσους πολλούς αποδέκτες. Ο κάθε ένας μπορεί να τη χρησιμοποιήσει για το δικό του σκοπό οργανώνοντας καλύτερα πλέον τον τρόπο εμπλοκής του στην εκπαίδευση. Το εργαλείο αυτό είναι πρότυπο για τα κυπριακά δεδομένα αφού δεν έχω υπόψη μου παρόμοια έρευνα με τόσο μεγάλο δείγμα. Μεγάλο δείγμα σε όλες σχεδόν τις μεταβλητές. Προσωπικά θα χρησιμοποιήσω αυτό το εργαλείο, πρώτα για το παιδί μου αν με αξιώσει ο θεός να κάνω και έπειτα για τα παιδιά που θα έχω στην εκπαίδευση σε μια προσπάθεια να εκλείψει αυτό το χάσμα με τον καιρό.

    5. (Σελίδες 215-217) Είναι ξεκάθαρα απαντημένα όλα τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν στην αρχή. Είναι η πρώτη φορά που διαβάζω κάτι τόσο οφθαλμοφανές και με τόση σαφήνεια. Και τα δώδεκα ερωτήματα σε μορφή ερώτησης και απάντησης. Αν ακόμη κάποιος ανοίξει το βιβλίο θα μπορεί διαβάζοντας αυτές τις λίγες σελίδες να καταλάβει το σκοπό και στόχο της ερευνητικής δραστηριότητας. Αυτό βοηθάει νομίζω και άλλους ερευνητές να ασχοληθούν με τη συνέχεια της έρευνας ή ακόμη και την επανάληψή της αφού θα έχουν σύντομα απαντημένα όλα τα ερωτήματα που θα τους απασχολήσουν και απλά θα πρέπει να τα συγκρίνουν με τις δικές τους μετρήσεις.

    Απορίες

    1. (Σελίδα 87) Τι εννοείτε με τη φράση: «έχω προσπαθήσει να είμαι αντικειμενικός αλλά δεν ισχυρίζομαι ότι είμαι αμερόληπτος»;
    2. (Σελίδες 112-116, 137-139) Τα ορθογραφικά λάθη αφέθηκαν επίτηδες στις εκθέσεις και στους διάλογους; Δηλαδή τυπώθηκαν ακριβώς όπως τα έγραψαν οι μαθητές; Αλήθεια, τα παιδιά της έκτης δημοτικού εν έτη 2008 γράφουν τόσο ανορθόγραφα;
    3. Πως γνωρίζετε ότι τα ερωτηματολόγια ήταν απολύτως κατανοητά από τα παιδιά και ότι συμπληρώθηκαν σωστά; Εξετάσατε την ψυχολογική κατάσταση των μαθητών πριν από τη συμπλήρώση; Τα παιδιά αφιέρωσαν τον απαραίτητο χρόνο για τα ερωτηματολόγια ή τα συμπλήρωσαν βεβιασμένα; Δόθηκαν πρωί (φρέσκα γεμάτα ζωντάνια) ή μεσημέρι (κουρασμένα και εξαντλημένα);
    4. (Σελίδα 103) Γιατί δεν απασχολεί σχεδόν καθόλου τα παιδιά η μαθητική στολή; Γιατί τα περισσότερα είναι τόσο εναντίων; Μήπως δεν γνωρίζουν τις θετικές προεκτάσεις της στολής ή δεν ενδιαφέρονται να τις μάθουν; (Στο σημείο που γίνετε η αναφορά για παραπομπή νομίζω ότι υπάρχει ένα τυπογραφικό λάθος. Στην σελίδα 103, δεύτερη παράγραφος, στη μέση, η σελίδα παραπομπής 133 νομίζω πρέπει να γίνει 141)
    5. Αναφερθήκατε μερικές φορές στην 8η περίοδο (σελίδες 139 και 141) δηλαδή μεσημέρι και μετά από μια ολόκληρη μέρα σχολικής δραστηριότητας. Θεωρείτε ότι η ώρες αυτές ήταν οι κατάλληλες για να αποτελέσουν μέρος της ερευνητικής δραστηριότητας; Ή της χρησιμοποιήσατε αναγκαστικά;
    6. Ένα ακόμη τυπογραφικό λάθος; Στην σελίδα 217, στο κύριο συμπέρασμα, η σελίδα παραπομπής 227 νομίζω πρέπει να γίνει 235;
    7. Να υποθέσω ότι η επόμενή σας έρευνα θα είναι η μετάβαση από το γυμνάσιο στο λύκειο;

    ΤΕΛΟΣ

    Μου αρέσει!

  8. Απάντηση από τον κύριο Ιάκωβο Ψάλτη

    Αγαπητέ osr 😉

    Σε ευχαριστώ για τις χρήσιμες πληροφορίες, τις έχω ήδη αποστείλει στους συνάδελφους και στους φοιτητές μου.

    Με την ευκαιρία θα ήθελα να εκφράσω και κάποια συναισθήματα, παρακολουθώντας το διάλογο που διεξάγεται μέσα από την ενδιαφέρουσα στήλη της ιστοσελίδας σου, τα οποία μπορείς αν θέλεις να ανεβάσεις.

    Η «ευχάριστη έκπληξη» ήταν μάλλον δική μου όταν μελετώντας τη στήλη σου «Η ΕΥΧΑΡΙΣΤΗ ΕΚΠΛΗΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΩΝ», προβληματίστηκα κατά πόσον ο διάλογος που είχε διεξαχθεί μέσα στα περιορισμένα χρονικά πλαίσια μιας παρουσίασης βιβλίου, που είχε περισσότερο κοινωνικό και λιγότερο ακαδημαικό χαρακτήρα, θα μπορούσε να θεωρηθεί από το ακροατήριο τόσο σημαντικός,

    Σε κάθε περίπτωση, θέλοντας να συμβάλω και έγώ σε αυτό το διάλογο που έχει αρχίσει, απαντώ στα ερωτήματα του θέτει ο συνάδελφος Γιώργος Σοφοκλέους στο τέλος του κειμένου του, το περιεχόμενο του οποίου ήταν ακόμα μια συγκινητική ¨»έκπληξη» (βλέπε συνημμένο αρχείο)

    Μιλώντας τέλος για «εκπλήξεις», πραγματική ευχάριστη έκπληξη για μένά ήταν το ζωηρό ενδιαφέρον που επέδειξε το ακροατήριο για συμμετοχή στη συζήτηση και στο διάλογο που διεξήχθη κατά την Εκπαιδευτική Ημερίδα «Πρόγραμμα Υποδοχής των Μαθητών για την Ομαλή Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο», που οργανώθηκε από το Τμημα Επιστημών της Αγωγής του Ευρωπαικού Πανεπιστημίου Κύπρου και πραγματοποιήθηκε στις 13 Δεκεμβρίου 2008 (βλέπε πορίσματα ημερίδας στο συνημμένο έγγραφο)

    Είμαι στη διάθεσή σου για οποιαδήποτε επιπρόσθετη πληροφορία

    Με τους χαιρετισμούς και ευχαριστίες μου

    ΙΑΚΩΒΟΣ ΨΑΛΤΗΣ

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s